نشانه های پنهان

نشانه های پنهان

داستانهاي کوتاه
داستان کوتاه: القایی عمیق در الهامی کوتاه است "سروش"
نشانه های پنهان، مجموعه ي بسيار زيبا و خواندني و جذاب از داستانهاي کوتاه با مضامين و محتواي عميق فلسفي با هدف قرار دادن تمامي کُنشهاي فکري و پيراموني هر انسانی است که بر قریحه اندیشه ام جاری شد شاید مبالغه و خودستایی بی حد و حصری به نظر برسد اما این اثر تمام وجود و تفکرات فلسفی من از جهان است که پیش در آمد و نتیجه اس از چکیده های مطالعات مردم و کتاب های فیلسوفان مطرح جهان است.
به مقدمه ای کوتاه بر این کتاب بسنده می کنیم:
نشانه هاي پنهان، شاهكاري از مجموعه داستان‌هاي كوتاه است كه نشانه‌هايي از حقايق پنهان مرگ، زندگي و كنكاش‌هاي فكري آدمي را در خود گنجانده است.
روايتي كوتاه از آنچه درون و يا پيرامون هر انساني اتفـــــاق مي‌افتد. گلچيني از وقايع و افكارهايي در ميان مرز رويا و واقعيت و اتفاقهايي از نوع عرفاني در بطن انساني!
نشانه‌هاي پنهان، تمام هنجارها و بايدها و نبايدها را در قالب داستان‌هاي كوتاه، به تصوير زيباي واژه مي‌گيرد.
بي‌شك روان‌كاويهايي كه در درون انسان‌هاي اين مجموعه مورد جدال قرار مي‌گيرد، همگي نمودي از ژرفاي اين داستان‌ها و نگرش عميق ایده های داستانی است که ذهن مرا در تلاطم اندیشه ها محسور کرده.
من با رويكردي تازه، به‌جاي كُنش‌هاي روزمره، حالات روحي و دروني شخصيت‌هاي داستان را مورد كندوكاو قرار دادم. و این ساختار مرا به یاد ساختارهاي داستاني" ارنست همينگوي" می اندازد که شکی نیست وام گرفته از آن الگوها باشد.
اگـرچه، گاهي نوع قالب نگــارشي اين مجـموعه، بيشتر، كــتاب را به يــك اثر ادبـي با كلمات قصـــار مبدل مي‌كند مانند آنچه كه در برخي از آثار "پائلو كوئيلو" مشاهده مي‌شود اما علاوه بر آن، قصه‌هاي متنوعي كه تماماٌ ساخته و پرداخته ذهنيات نويسنده است نه گفته‌ي بزرگاني ديگر!!‌ نه تنها اين اثر را فراتر آنچه هست مي‌برد بلكه يكنواختي، يك قلم بودن و يكرنگي آن باعث جذابيت بيشتر آن مي‌شود.
با اينكه اين اثر نخستین کار از مجموعه فعالیت های ادبی ام در زمینه داستان‌نويسي است؛ اما طرح دستی خاصي، سعی کرده ام جملات آغازين را گاه با تشريح يك هدف، گاه با يك شخصيت و گاه با گفتگوي دروني و يا حتي با مناظره‌ي دو شخص شروع کنم و روايت داستان را با تمامي حالات به دست راويان متفاوت سپردم. تنوع داستان‌ها و موضوعات، بي شك تنوع قهرماناني را مي‌طلبد كه تلاشم بر این بود تا از شخصيت‌‌ پردازي، نام‌گذاري و گاهاٌ از فضاسازي‌هاي توصيفي آنها منصرف شده و كمال شخصيت‌پروري هر داستان را به عهده‌ي خواننده بگذارم. شخصيت‌ها، نمودهايي، پنهان دارند كه با درون‌مايه و يا پيرامون خود در ستيزند و هر داستان، نشانه‌هايي پنهان در خود دارد كه چند و چون آن، به نگاه و معرفت خواننده باز مي‌گردد كه چه استنباطي از آن داشته باشد.
آن‌چه از محتواي قصه‌پردازي اين مجموعه به چشم مي‌آيد، مفاهيم عميقي است كه ذهن را ساعت‌ها در گير خود مي‌كند. گُنگ بودن زمان، نام قهرمان، و مكان وقوع، باعث مي‌شود تا داستان روالي ابهام برانگيز و ناپايداري را طي كند كه از طرفي مقوله داستاني را سخت و از طرفي خواندني مي‌كند.با اين وصف تمامي شخصيت‌ها در فضايي مجهول، پرورش و آنها را با حوادثي دروني درگير مي‌شوند. در اصل، از ويژگي‌هاي مهم اين مجموعه، مي توان به دخالت دادن حداكثري خواننده در فهم محتوا، نام‌گذاري شخصيت‌ها، هم‌نوايي و فضا‌سازي با قهرمانان و حضور فعال او در داستان اشاره نمود. از ديگر ويژگي‌هايي كه به عمد در آن دخالت کردم تكرار در كلمات و جملات و رويدادهايي است كه روزمرگي انسان‌ها را ترسيم مي‌كند و هميشه در طول اكثر داستان‌ها، شما شاهد يك چرخه‌ي تكراري هستيد تا عمق مسئله را بيشتر مورد كندوكاو قرار دهيد. پايان غافلگيرانه‌ي بيشتر داستان‌ها با يك جمله‌ي تمام كننده، لذت داستان را چند برابر مي‌كند كه گاهاٌ از عهده‌ي آن به خوبي برآمده ام و گاهی هم نه!، اما تمام درگيري ذهني شما با داستان نخواهد بود. از نظر روان‌شاختي، ساختار اصلي داستان‌ها بر اساس داده‌هاي دروني و رواني آدمي بنا نهاده شده و روال داستان‌ها از حيث مكتب‌هاي رايج ادبي در جرگه‌ي مكتب اينتيميسم قرار دارد اما هرازگاهي پاي فراتر نهاده و در رئاليسم هم دست درازي مي‌كند.
دقت، ظرافت و وسواسي كه از بكارگيري واژه‌ها، قصه‌پردازي ساده، رعايت سادگي سخن، جملات پر نغر و مفاهيم عميق گاهاً سبب می شد ده ها بار یک جمله را بازنویسی کنم تا بتوانم در خلاصه ترین حالت، پرمحتواترین مطلب را ارایه دهم.
نشانه‌هاي پنهان، شاهكار نقاش است كه بي‌تفاوت به نظر ديگران بالاخره درختي متفاوتي را در جنگل مي‌كشد!
قصه‌ي رود و دريا - است كه مقصدش هميشه درياست!
يا همان بهار - ي است كه كودك براي آمدنش بي تابي مي‌كند.
نشانه‌هاي پنهان، خود را براي ســـقوط آن نوجوان كه مي‌خواست كبوتري را به‌دام بياندازد، مي‌خواهدآماده كند؛ چرا كه مي‌داند كه نقطه‌ي اوج هميشه به بالاترين نقطه اشاره نمي کند چون به هر هر نقطه اي روشن در يک فضاي تيره اشارت دارد.
رويكرد نويسندگان خاص، داستان‌هاي خاص و در نتيجه خوانندگان خاصي را در بر مي‌گيرد، اين كتاب نيز بي‌شباهت با آنها نيست و در واقع با توجه به محتوي گنگ و تا حدودي سخت، فقط آن دسته از خوانندگان را هدف قرار مي‌دهد. اما اين تمام آنچه نيست كه پنداشته شود، سرتاسر اين مجموعه، قصه‌هايي دارد كه دنيايي را مخاطب خود قرار مي‌دهد! مي‌گويند كه هر كتابي براي يك بار هم كه شده ارزش خواندن دارد اما بيهوده نگفته‌ايم كه اين كتاب به اثري جاودانه مي مانند كه با هر بار خواندن آن چيزهايي تازه نصيب خواننده مي‌شود. باشد که گیرا باشد! :)
سپاسگزار نگاه گرم شما:
سروش: هادی احمدی
کتاب نشانه های پنهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب معادله را درج فرمایید

error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید