آنچه که باید مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار بدانند!

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

رشد فزاینده ی تجارت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در این هزاره بخصوص در چندین سال اخیر، سبب افزایش تعداد سرویس ها، کاربران، تجهیزات و زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطات می شود و اهم این افزایشها نیازمندی دیگری مطلبد بنام مدیریت!
اغلب کسب و کارهای امروزی و مدیران تجاری به این درک رسیده اند که برای توسعه برند، افزایش فروش، افزایش سطح معرفی محصولات و کلیه فرایند طراحی، تولید و فروش و توسعه یک محصول یا یک خدمت نیازمند بستر انفورماتیکی است و بدون وجود زیرساخت ها، تجهیزات، سرویس ها و کاربرانی که با اینها درگیرند کلیه فرایندهای یاد شده تقریبا ناممکن و انجام نشدنی است، دنیا، دنیای ارتباطات مبتنی بر فناوری اطلاعات است و اگر در تجارت شما هیچ استفاده ای از فناوری اطلاعات در آن دیده نمی شود بدون شک کسب و کارتان محلی است چیزی شبیه یک گاوداری! چوب بری،و…

چرایی استفاده از زیرساخت های انفورماتیک در کسب و کار شما؟
پیش از طرح چرایی استفاده از لزوم فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی و بخصوص در کسب و کار باید چند پرسش دیگر را مطرح کنیم:
۱٫ مگر تا پیش از اختراع کامیپوتر، مشاغل ما سود ده نبود؟
۲٫ مگر برندهای معروف در جهان وجود نداشت؟
۳٫ مگر شرکت هایی نبودند که فروشی یکپارچه در تمام جهان داشتند؟
بله حق با شماست تا پیش از ابداع ابزاری بنام کامپیوتر در عصر قدیم، هم برند بود هم فروش و هم شرکتهای بنام که بنا به سرعت زمانه خود پیشرفت می کردند اما فراموش نکنید که در عصر جدید- دوران حاضر-رشد مشاغل از یک جنس، افزایش جمعیت، سبب شده تا در کسری از زمان از قافله کسب و کار و حرکت شتابان رقبا غافل بمانید دیگر امروزه مثل قبل امکان ندارد که شما دست به ایده ای برای کسب و کار داشته باشید که کسی دیگر به آن فکر نکرده قریب ۷ میلیارد انسان بر روی کره خاکی زمین در حال فکر کردند و سرعت ارتباطات و انتقال اطلاعات به حدی بالاست که شما را در قهقرای سقوط قرار می دهد اما استفاده از همین سرعت شتابزده انتقال اطلاعات به همان نسب نیز سبب رشد کسب و کار شما می شود، سابقا یک شرکت حداکثر کاری که برای معرفی خدمات و محصولات خود انجام میداد تبلیغات روزنامه ای و حداکثر تلویزیونی بود اما در عصر حاضر حتی برای معرفی یک خدمات، آثار، محصولات نیازمند استفاده از تکنولوژی به هر شکلی در زمینه فناوری اطلاعات هستید نه فقط برای معرفی بلکه برای تولید، طراحی و حتی توسعه!.
سابقا رسم بر این بود که از بازاریابان و بازاریابی مویرگی انسانی با سرکشی به تک تک مراکز خرید و فروش اتفاق می افتاد اما امروزه یک کاربر با استفاده از شبکه های اجتماعی قادرست تا بازاریابی بسیار حرفه ای را آغاز کند!
سابقا برای تبادل اطلاعات از نامه و پیک های رایج استفاده می شد و امروزه با استفاده از انواع سرویس های ایمیل، و پیام رسان قادرید تا نظرات، نامه ها، ایده ها و کلیه تبادلات اطلاعاتی را در هر زمان و هر نقطه ای از جهان رد و بدل کنید!
در دوران گذشته برای انتقال اطلاعات نیازمند استفاده از روش های بسیار کند، دست و پاگیر، پرهزینه و سنتی بودید اما امروزه با قدرت تکنولوژی هر آنچه را در بساط دارید هم میتوانید به اشتراک بگذارید و هم از اشتراک دیگران بهره بگیرید!
پس ببینید روزگار، عوض شده!
کسب و کار شما بدون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات اگر بگوییم بی مفهوم است بیراه نگفته ایم!.
کمی بزرگتر فکر کنیم شما با سرمایه ای اندک تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود گرفته اید در قدم اول اگر شما قصد تولید یک قطعه ای خاص دارید بی شک پیش از هرچیزی به محل کار و تجهیزات صنعتی لازم نیازمندید اما این تمام آن چیزی نیست که شما را به رشد به رساند، بی شک نیازمند یک سیستم کامیپوتری هستید تا مشخصات مشتریان ، آدرس های تماس و حساب و کتاب های خود را در آن نگه دارید، بازهم نیازمند سیستمی دیگر هستید تا پیش از تولید آن قطعه به شبیه سازی و یا طراحی گرافیکی آن اقدام کنید، بازهم نیازمند استفاده از روشهای نوین بازاریابی نظیر استفاده از شبکه های اجتماعی هستید و در نهایت برای اطلاع رسانی به مشتریان از سامانه های پیامکی و ایمیلی می بایست بهره بگیرد اما این تمام نشده! محصول شما را فقط خیابان و حداکثر شهر کوچک شما می شناسند، شما برای بزرگ شدن بایستی بزرگ فکر کنید پس برای معرفی قطعه خود به استان، منطقه، کشور و حتی جهان نیازمند سرویسی بنام وب سایت هم هستید همه اینها بدون سرویس اینترنت بی معناست و اینترنت نیز خود تجهیزات سخت افزاری خاصی می طلبد، برای آنکه از قافله رقبا عقب نمانید باید بطور مداوم به روز باشید و کسب اطلاعات کنید و به اشتراک بگذارید، نیازمند یادگیری های جدید در حوزه فعالیت خود به انضمام حوزه فناوری اطلاعات خواهید شد. در نگاه اول راه اندازی یک کسب و کار ساده است اما می بینید که در دریایی از نیازهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حال غرق شدن هستید!
اما کم کم می بینید چقدر فناوری به کمک کسب و کار شما می آید و خواهید دید ظرف مدت کوتاهی شناخته تر خواهید شد! روی سخن من با شما نیست که از فناوری استفاده کرده اید یا نه! منظور اینست که کسب و کارهای امروزی در هر حوزه ای که باشد نیازمند زیرساخت های فناوری است و ما به واقع با یک گوشی تلفن موبایل هم بارها طعم اینترنت، سامانه های پیام رسان، سرویس های اشتراک اطلاعات و تبادل داده ها را به کررات در زندگی شخصی تجربه کرده ایم.
هدف اینست که فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها ابزار بازی و سرگرمی نیست بلکه شاهراهی برای ایجاد، توسعه و رشد تجارت شماست و شما که بعنوان کارفرما و یا مدیرعامل به کسب و کار خود ورود می کنید بخاطر داشته باشید که مهمترین حوزه شغلی شما استفاده درست، بهینه، به موقع از سرویس ها و تجهیزات انفورماتیکی است و تمامی مدیران باید به این حوزه توجه ای دوچندان داشته باشند.
متاسفانه درک این مهم برای مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار در کشوری مثل ایران کمی به کندی و گاها با مقاومت بسیار و حتی با نادیده گیری و نگاهی سنتی و متعصبانه ای روبرو می شود علت هم چیزی نیست جز احساس اتلاف هزینه برای استفاده، خرید و یا راه اندازی سرویس ها و تجهیزات انفورماتیکی!
برای گوشزد کردن اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار و یا هر شرکت و سازمانی متاسفانه باید گفت بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب و کار شما محکوم به شکست است. تصور کنید سازمان شما فاقد سرویس ایمیل باشد بایستی برای اطلاع رسانی ها و مکاتبات مجبور به استفاده از چاپ، کاغذ و نامه نگاری شوید و هر روز مجبورید تا این نامه ها را دستی بین افراد و یا مشتریان مختلف توزیع کنید همین امر یعنی اتلاف هزاران ساعت وقت، افزایش بیهوده ترافیک کاری و … یا اینکه اینترنت نداشته باشید بی شک، برای ارایه اظهارنامه های مالیاتی، پیگیری سفارشات خرید، پیگیری آخرین اخبار، اطلاع رسانی ها، بازاریابی و معرفی خدمات و یا محصولات با چه چالش بزرگی مواجه خواهید شد. و همینگونه برای تمامی مشکلات موجود در سازمان، نبود هرکدام از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه بر صدمه جدی بر پیکره کسب و کار شما، هزینه هایی به مراتب بیشتر و مشکلاتی به وفور ناخوشایند تری را رقم خواهد زد.
بخاطر بسپارید دیگر مشتریان شما، کاربران هستند!

برگرفته از کتاب: ۲۰ سناریوی موفق برای مدیریت آسان انفورماتیک | هادی احمدی
دانلود از کازیو
http://www.kazio.ir/Products/Books/SDP-Book

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x