۸ چیز که درباره ITIL® Foundation  نمی دانید!

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

۸ چیز که درباره ITIL® Foundation  نمی دانید!

همانطور که تقاضا برای خدمات آنلاین بیشتر و فن آوری برای کمک به انجام کارهای ما رشد می کند، نقش تیم IT نیز نقش مهمی ایفا می کند. تیم های بزرگ، مسئولیت های بزرگتری هم دارد، چراکه نیازمند استفاده از شیوه های استاندارد و فرایندها برای کمک به حفظ و تحت کنترل گرفتن کارها دارند. کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL®) این شیوه ها را تعریف می کند. این مجموعه شامل ۵ جلد است که نقش کاملی از بخش فناوری اطلاعات از درک نیاز مشتری به مدیریت پیشرفت های زیربنایی در مقیاس بزرگ پوشش می دهد. در میان آن جزئیات زیادی در مورد مدیریت پیکربندی، برخورد با فروشندگان و خیلی چیزهای دیگر وجود دارد. با این حال، همه اینها با ITIL مقدماتی آغاز می شود. در اینجا ۸ چیز وجود دارد که شما ممکن است درباره ITIL مقدماتی ندانید!

  1. واجد شرایط کدام سطوح ITIL هستید؟

سطح مقدماتی یا بنیادی، اولین گواهینامه ITIL است. سایر مراحل، سطح تمرین کننده، متوسطه، کارشناسی و استادی هستند، و هر کدام  از این سطوح، صلاحیت فرد را به عنوان یک حرفه ای فناوری اطلاعات نشان میدهند. با این حال، سطح مقدماتی به صلاحدید شما برای شناخت مفاهیم ITIL کفایت می کند. شما لازم نیست که بروید و هر یک از سطوح دیگر را بگذارنید، مخصوصا اگر احساس می کنید که آن سطوح برای نیازهای شغلی شما چندان هم مناسب نیست. برای برخی از افراد، ITIL ® بنیادی کافی خواهد بود .

  1. ITIL پیش نیازی برای برخی از مشاغل است.

شغل IT ممکن است نیاز به داشتن یک سطح  از  گواهینامه صلاحیت برای نشان دادن مهارت و آمادگی شما برای محیط IT داشته باشد. ITIL مقدماتی راه عالی برای انجام این کار است و داشتن این مدرک میتواند رزومه شما را در یک بازار شلوغ حرفه ای تر نشان دهد. شرایط مورد نیاز شغل هایی را که می خواهید بروید بررسی کنید و بدانید کارفرمایان چه هدفی در نظر دارند و در مورد شما و مهارت های شما چه فکری می کنند.

  1. ITIL تمیز است.

مهارت ها و دانش هایی که در دوره پایه ITIL ® شما یاد می گیرید، کاملا سازماندهی شده و مقیاس پذیر هستند. ITIL در هر صورت به کار شما خواهد آمد چه اینکه شما در جایی بزرگ کار می کنید یا جای کوچک، چه با صدها تن از کارکنان فناوری اطلاعات و قابلیت های خارج از منزل و یا چه با تعداد کمی از مردم در دفتر و فقط چند میز دور شما.

  1. هیچ عضویتی برای ITIL وجود ندارد!

بر خلاف مدارک دیگری مانند PMP®، هیچ انجمنی برای عضویت شما در ITIL مقدماتی وجود ندارد. با هر یک از مدارک ITIL دیگر هم همینطور! این بدان معنی است که شما مجبور نیستید هزینه های عضویت بپردازید، یا از دانش و احساس جامعه ای که عضو  آن می شوید بهره مند شوید. در عوض گروه های جایگزین وجود دارند که بر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و بسیاری از رسانه های صنعتی متمرکز هستند. اگر فکر میکنید که برای پیوستن به یک گروه ارزشمند نیاز دارید و یا اگر آنچه را که کارفرمای شما به عنوان  عضویت در یک انجمن حرفه ای را توصیه میکند، آنرا در صورت تمایل بررسی کنید.

  1. شما می توانید آنلاین ITIL را بیاموزید.

شما نیازی به رفتن به کلاس ندارید  تا دوره پایه ITIL خود را بگذرانید. بطور فوق العاده می توانید نسبت به خودآموزی در یادگیری آنلاین تلاش کنید. این دوره ها در اسناد رایگان و به اشتراک گذاشته شده اینترنتی موجود است کافیست قدری تسلط به زبان انگلیسی داشته باشید چون متاسفانه مطالب فارسی چندانی در دسترس نیست.

  1. ITIL برای همه است!

دوره پایه ای ITIL بخشی از مجموعه ای دوره های ITIL است که برای افرادی که در مدیریت خدمات کار می کنند طراحی شده است  چراکه دیدی متمرکز و زبانی مشترک برای پیشرفت کار در سازمان به شما میدهد اگرچه در حقیقت این اصول برای افرادی که در سطوح وسیع و گسترده ای از فناوری اطلاعات مانند مدیران پروژه های فناوری اطلاعات کار می کنند مفید است.اما ITIL بنیادی یک پایه عالی در مورد چگونگی مدیریت خدمات فنی برای همگان به نظر می رسد. هر نقشی که در فناوری اطلاعات ایفا می کنید، درک دقیق از چگونگی ارائه خدمات فنی به بقیه کسب و کار و یک راه عالی برای پیشرفت مهارت ها به شما می دهد تا اطمینان حاصل کنید که همه افراد در یک صفحه با اولویت قرار دارند.

  1. آزمون ITIL تنها ۶۰ دقیقه است!

بسیاری از مدارک حرفه ای که از شما میخواهند، امتحانات طولانی مدت،  و تشریحی بسیاری دارد اما با دوره ITIL® مقدماتی شما برای این امتحان فقط ۶۰ دقیقه برای پاسخ دادن به ۴۰ سؤال انتخاب می کنید و همه آنها چند گزینه ای و بسیار ساده هستند!

  1. ITIL مقدماتی تنها مرحله اول است.

در حالی که ITIL مقدماتی صلاحیت لازم را برای درک این دوره تامین می کند اما تنها اصول را به شما می دهد و فقط به شما کمک خواهد کرد تا اصطلاحات، مفاهیم و عناصر کلیدی چگونگی کار خدمات فناوری اطلاعات سازمان را درک کنید. تا درک درستی از چرخه عمر سرویس، فرایندهای کلیدی که در اجرای یک بخش سرویس  اهمیت دارند و نحوه ی هماهنگ شدن آنها برای کمک به تیم ها در ارائه خدمات عالی را خواهید فهمید. با این حال، خود این دوره مقدماتی به تنهایی، بعید است به اندازه لازم برای اعمال و عملیاتی کردن اصول سرویس فناوری اطلاعات کافی باشد. اگر نقش شما شامل تنظیم فرایندهای خدمات فناوری اطلاعات یا تعریف شیوه های جدید کار و یا حتی شرکت در فرایندهای پیچیده تر باشد، پس شما باید مطالعات خود را بیشتر انجام دهید و به سایر سطوح برای حرفه ای شدن نیز بیندیشید. سطح پایه ای ITIL کامل است و به شما یک مرور کلی و آگاهی می دهد که برای بسیاری از مردم که نیاز به انجام کارها به طور موثر دارند مناسب تر است. فقط آگاه باشید که باید اکتشافات مدیریت خدمات خود را فراتر از آن ادامه دهید، اگر می خواهید تا به طور موثر مدیریت و پیاده سازی فرایندها را انجام دهید در هر صورت ITIL مقدماتی اولین قدم برای موفقیت در خدمات IT و مدیریت ارایه خدمت در سایر حوزه هاست.

 

نوشته: الیزابت هارن

ترجمه و تنظیم: کارگروه مهندسی و برنامه ریزی شرکت مدانت

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x