قالب وردپرس

زیره به کرمان ببرید..!

 

ضرب المثل “زیره به کرمان بردن” در زبان فارسی از بیت ۳۱۹۵ در دفتر اول مثنوی معنوی مولانا گرفته شده که می گوید :

زیره را من سوی کرمان آورم گر به پیش تو دل و جان آورم

در این مقاله گریزی کوتاه داریم بر تاریخچه این ضرب المثل اما هدف تشریح فروختن زیره به کرمان است در حوزه مدیریت فروش محصول به مشتری!

ضرب المثل “زیره به کرمان بردن” یکی از ضرب المثل های رایج زبان فارسی است که بعد از گذشت صدها سال هنوز هم نه تنها در میان مردم کوچه و بازار، بلکه در میان مردم تحصیل کرده نیز کاربرد دارد. در میان ادبا و شعرا و نویسندگان دیگر نیز بارها مورد استفاده قرار گرفته و حتی بیش از پنجاه مثل با مضامین مشابه برای آن به وجود آمده است.

از آنجا که در گدشته های دور شهر ” کرمان ” مرکز تولید ” زیره ” بوده، این مثل از آنجا به وجود آمده و در اصطلاح به معنی و مفهوم کاری بیهوده، عبث، و نامعقول می باشد. معنی ظاهری این مثل را می توان به این صورت بیان کرد: کسی کالایی را برای فروش و سود تجاری به جایی که این کالا خود در آنجا تولید می شود صادر کند. و واضح است که این کار، امری بیهوده و بی نتیجه باشد که نه تنها نباید از آن انتظار سود و بهره ای داشت، بلکه باید منتظر زیان آن هم بود. حالا اگر آن کالا هدیه باشد برای گیرنده آن هیچ ارج و منزلتی ندارد و اگر هم برای عرضه در بازار باشد جز زیان هیچ نتیجه ای به بار نخواهد آورد. به قول انوری شاعر بزرگ فارسی ” به کان خویش بسی بی بها بود گوهر به شهر خویش بسی بی قدر بود مردم”

ضرب المثل “زیره به کرمان بردن” چه در تداول و چه در زبان خواص، به مفهوم کاری بیهوده ،نامعقول، بی سود، و بی نتیجه به کار می رود. گاهی نیز از طرف کسی و از روی شکسته نفسی خطاب به مخاطبی که آن سخنان وی برایش تکراری می باشد استفاده می شود.

اما داستان بردن زیره به کرمان علاوه بر اینکه یک ضرب و المثل معروف است یک داستان غلط از فروش محصول در جایی که تولید می شود هست!

چطور!؟

امروزه مفاهیم و تکنیک های زیادی در مبحث فروش و بازاریابی به مدیران و کارشناسان فروش ارایه می شود فن های حرفه ای در سراسر جهان که شما که فروشنده زیره تبدیل می کند.

پس باید زیره به کرمان ببرید!
خیلی ها می گویند زیره به کرمان نبرید! اما این غلط است فراموش نکنید هنر فروش در خلاقیت و ابتکارست کسانی موفق می شوند که بتوانند زیره را به کرمانی ها بفروشند مثال این موضوع شبیه مثال بیل گیتس است که گفته بود: " هنر من فروختن شن به صحرانشین است!" آب فروختن به تشنه صحرانشین هنر نیست!

کارآفرین و یا یک فروشنده خوب ، یک شخص خلاق نیز هست! طراحی، بسته بندی، ترکیب محصول با چیزهایی دیگر و خلق یک نوآوری باعث می شود حتماً کرمانی ها هم زیره شما را بخرند! و یا فروش یخچال به اسکیمو! نخندید این یک هنر است و یک واقعیت کلیدی در فروش! فرض کنید که شما فروشنده یخچال خانگی هستید و منطقه فروش شما قسمتهای فوق العاده سردسیر کانادا یا آلاسکای آمریکا میباشد. در چنین شرایطی فروش یخچال به یک ساکن منطقه یا به یک اسکیمو چطور ممکن است عملی شود؟ آیا شما نیز فکر مکینید که در چنین نقاطی از دنیا به یخچال نیازی نیست و به دلیل هوایی که نه تنها سرد بلکه یخبندان است نیاز به یخچال نیز برای مردم منطقه وجود ندارد؟ قبل از پاسخ لازم است شما را با تکنیک FAB (Features, Advantages & benefits) تکنیک مشخصات، مزایا و منافع یا همان تکنیک فروش منافع آشنا کنم. در این روش فروشنده سعی میکند با تکیه بر مزایا و مشخصات محصول، منافع ناشی از استفاده از کالا را با نیازهای مشتری مرتبط سازد و با این تکنیک مشتری را متقاعد به خرید محصول نماید.

این تکنیک از شرح و شناخت سه عامل

  • – مشخصات ( اندازه، رنگ، طعم، کیفیت، زمان تحویل، شرایط قرارداد، قیمت، مواد متشکله، بسته بندی، خدمات، سطح فن آوری، کارایی در مصرف انرژی)
    – عامل مزایا (سهولت حمل و نقل، جذابیت، قبول ذائقه، ارضای نیازها، سرعت در رفع نیاز، انصاف، اقتصادی بودن، سلامتی، امنیت، زیبایی، اطمینان خاطر، جدید بودن، مصرف برق کمتر)
    – عامل منافع (لذت، احساس موفقیت، سرمایه گذاری، سرگرمی، آسایش خاطر، دوست یابی، حمایت از دیگران، تقویت سلامتی، هزینه کمتر)
    شکل میگیرد و با استفاده از این عوامل سعی میکند منافعی را برای مشتری در ازای خرید محصول ایجاد کند.

در این تکنیک فروشنده باید :

  • – مشخصات محصول مانند ابعاد، اندازه، قیمت، خدمات و کارایی را توضیح دهد
    – به مزایای محصول مانند سهولت در حمل و نقل، سرعت، سلامتی و جدید بودن اشاره نماید
    – روی منافع محصول برای مشتری مثل هزینه کمتر، آسایش و امنیت بیشتر تکیه کند
    – صبر کند تا مشتری نظر خود را بگوید
    اکنون ببینیم چگونه با استفاده از این تکنیک میتوانیم یخچالی را به اسکیمو بفروشیم:
    در قسمت اول یعنی مشخصات محصول، شما به خریدار میگویید که این یک یخچال است، برقی است یا نفتی، کوچک است یا بزرگ اما این اطلاعات در خریدار شما انگیزه ایجاد نمیکند. در قسمت دوم یعنی مزایا، شما به خریدار میگویید که این یخچال مدل جدیدی است، بدون برق و یا به کمک باطری یا نفت کار میکند و … ولی باز هم تا اینجا در خریدار انگیزه ایجاد نمیشود. در قسمت سوم یعنی منافع ناشی از در اختیار داشتن محصول، شما به خریدار میگویید که برای سلامتی و تندرستی خود به شیر تازه، سبزی تازه، گوشت تازه، و سالم و میوه ها احتیاج دارد. در قطب شمال در برودت زیر ۳۰ درجه همه چیز منجمد است و از شیر و سبزی و گوشت و میوه تازه نمیتوان استفاده کرد. ضمنا یخچال محفظه ای است که درجه حرارت داخلی آن بین مثبت ۱ تا مثبت ۲ درجه است و شیر و گوشت و میوه و سبزی در این درجه حرارت تا چند روز سالم و تازه باقی میماند و سلامت ما در گرو تازه بودن و سالم بودن مواد غذایی است و این محفظه قادر است مواد غذایی را در درجه حرارت بهداشتی در هر محیط و منطقه ای نگهداری کند. اگر درجه حرارت بیرون منفی ۳۰ تا مثبت ۵۰ هم باشد باز هم درجه حرارت این محفظه ثابت است. اکنون توانستیم اسکیمو را به منافع ناشی از داشتن یخچال آشنا نموده و او با درک تاثیر یخچال در سلامتی و تازه بودن مواد غذایی و نهایتا سلامت و بهداشت خود آماده خرید است.

پس به اسکیمو هم میتوان یخچال فروخت. و همین داستان برای زیره کرمان هم صادق است!

شهری شبیه کرمان که از قدیم مشهور به منبع سرشاز زیره است و زیره دانه‌ای معطر و ضدنفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و در دو نوع زیره سبز (با نام علمی: Cuminum cyminum) و زیره سیاه (با نام علمی: Carum carvil) وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است.
دانه‌های زیره با چوب، کوبیده می‌شود. این دانه به صورت خودرو در افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوریه، مکزیک و شیلی رشد می‌کند. این دانه در فلسطین به صورت خودرو رشد نمی‌کند اما در زمان گذشته در آنجا کشت می‌گردید.
گیاه آن شبیه بوته هویج است برگ‌هایش ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر و ارتفاع گیاه حدود ۵۰ سانتی‌متر است. میوه آن (که به اشتباه دانه گفته می‌شود) به اندازه دو میلی‌متر و هلالی شکل و دارای ۵ خط برجسته‌است. بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد می‌کند. بهترین و مرغوبترین زیره مربوط به شهرستان بافت استان کرمان می‌باشد که به صورت خودرو رشد می‌کند.
جویدن مقداری زیره برای از بین بردن بوی بد دهان، بوی سیر و بوی پیاز بسیار مفید است. زیره درمان بسیار مؤثری برای رفع سوءهاضمه است. مصرف آن به کسانی که سوءهاضمه دارند، استفاده در بیشتر غذاها را تأکید می‌کنند. بی شک فروختن همین زیره که فرآورده دست آنهاست به سادگی امکان ندارد اما اگر به مقوله فواید زیره  در آشپزی دقت کنیم به نظرتان در بسته بندی زیره با شکل و سیاقی نو، غنی کردن زیره با ویتامین ها و چیزهایی شبیه اومگا و ید و .... قیمتی رقابتی تر، ارایه مزایای زیره جدید، تشکیل کلوب مشتری با پاداش ها و جوایز خرید، تولید زیره با ترکیبات غذایی دیگر و یا ترکیبات غذایی دیگر، کرمانی ها زیره را نمی خرند!؟

بیایید به خواص پزشکی زیره اشاره کنیم: یکی دیگر از خواص زیره، خاصیت درمانی زیره رفع سو هاضمه است به نظر شما اگر دارویی 100% بر پایه زیره برای رفع مشکل سو هاضمه تولید شود و طی بسته بندی جذابی به کرمانی ها داد آنها نمی خرند!؟

یا اینکه در تولید خمیر دندان یا دهان شویه از دانه ها و اسانس زیره برای رفع بود بد دهان استفاده کرد!؟ بازهم به نظر شما آنها نمی خرند!

دقت کنید وقتی صحبت از فروش محصول رایج به یک جا یا مشتریی که آنرا دارد می شود، قرار نیست دقیقاً همان چیزی که دارد را به او بفروشید شما باید خلاق باشید تا بتوانید به اسکمیو یخچال، به صحرانشین شن و به کرمان زیره بفروشید!

محصول شما از نظر باطنی تکراری است اما از نطر ظاهر باید متفاوت باشد فراموش نکنید مشتری تفاوت را میخرد!

باید نوآوری کنید، طراحی و خلاقیت به خرج دهید و همان محصول را با ترکیب جالب تری به مشتری برسانید.

 

با تشکر: هادی احمدی بخشی از این مقاله در وبسایت کازیو موجود است!

بازدید: (61) بار

دیدگاه های خود را در ارتباط با این نوشته مطرح فرمایید.

avatar
  Subscribe  
اطلاع رسانی
error: یاد بگیریم کپی نکنیم