شعر دو کاج در کتابهای مدرسه جدای از نشان دادن یک کاج بیرحم که به کاج بغلی کمک نکرد اما برخورد سیمبانان با آن، کاملاً مرتبط است با ITIL و حاوی تمرین مدیریت حادثه و مدیریت مشکل است. شاید شاعرش آقای محمدجواد محبت هرگز به این موضوع فکر نکرده بود. البته که نباید هم فکر میکرد؛ بههرحال مضمون شعر در چارچوب فناوری کاربردی دارد و در چارچوب انسانی، مضمونی! مرکز ارتباط، دید آن روز / انتقال پیام، ممکن نیست گشت عازم، گروه پیجویی / تا ببیند که عیب کار از چیست سیمبانان پس از مرمت سیم / راه تکرار بر خطر بستند یعنی آن کاج سنگ دل را نیز / با تبر، تکهتکه، بشکستند. در انتهای شعر فوق دو بحث جالب مدیریت حادثه و مدیریت مشکل دیده میشود. مدیریت حادثه، این بود که سیم انتقال پیام را مرمت کردند تا وضعیت فعلی به حالت عادی بازگردد. با این مصرع:” سیمبانان پس از مرمت سیم ” پسازآن تمرین مدیریت مشکل انجامشده یعنی باید پس از شناسایی مشکل از وقوع مجدد و عود دوبارهی آن جلوگیری کرد. زیرا تکرر چنین حادثهای در آینده بازهم اتفاق خواهد افتاد و میتواند عواقب بدتری نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین باید راه تکرار چنین مشکلی را بهطور ریشهای از بین بُرد. که خاتمهی شعر به همین تمرین میپردازد:” راه تکرار بر خطر بستند/ یعنی آن کاج سنگ دل را نیز / با تبر، تکهتکه، بشکستند. این دو تمرین خوب را نه تنها در ITIL بلکه در تمام زندگی باید انجام دهیم!