مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع مشتریان تجارت آنلاین

فروش در تجارت آنلاین مفهوم و معنای خاص خود را دارد قطعاً این نوع فروش با آنچه در نمایشگاههای و فروشگاهها می بینیم به شدت متفاوت است طی چندین سال فعالیت مستمر در عرصه تجارت و خرید و فروش آنلاین به این نتیجه واقع گرایانه رسیدم که مشتریان کسب  و کارهای اینترنتی ۵ دسته هستند

  1. مشتریانی که تا اتمام تحقیقات کامل خرید نمی کنند.

این دسته از مشتریان معمولاً افرادی شکاک و یا زخم خورده از کمیت و یا کیفیت خریدهای اینترنتی هستند اهم عدم اعتماد آنها در خرید به واسطه کلاه برداری اینترنتی، آسیبهای دوستان و آشنایان و بازخوردهایی است که خود مشتری و یا از پیرامون دریافت کرده است بر می گردد. آنان بیشتر وقت خود را در وب سایت های مشابه برای ارزیابی و مقایسه و تحقیق صرف می کنند برای جذب چنین قشری می بایست محصول عرضه شده شما در فروشگاه اینترنتی حاوی کلیه اطلاعات موثق، درگاه پرداخت آنلاین مطمئن و درگاههای ارتباط مستقیم با فروشنده ، نظرات سایر مشتریان و … باشد) جذب چنین مشتریانی نیاز به اعتمادسازی کامل در حوزه تجارت آنلاین دارد مشتری را باید به تمام حقوق خود آگاه کنید این حقوق می توانید شامل: حفظ محرمانگی اطلاعات حساب کاربری، اطلاعات کارت بانکی، اطمینان از درگاه پرداخت اینترنتی مطمین، اطمینان از امن بودن وب سایت شما و در نهایت درج توضیحات، تصاویر و نظرات کامل و ضمانت کیفی و کمی محصول و بازگشت و استرداد وجه در صورت عدم رضایت است این نوع مشتری برای آنکه از وب سایت شما خرید کنید هزینه ای امنیتی و کیفیتی زیادی روی دستتان می گذارد اما همین مشتریان همواره با انجام تحقیقات/پرسش و پاسخ های فراوان و ارایه انتقادات زیاد سبب بهود کسب و کار اینترنتی شما می شوند.

  1. مشتریانی که بلافاصله خرید می کنند.

این دسته از مشتریان حس و تجربه خوشایندتری نسبت به خرید اینترنتی دارند و عبارت به این محصول نیاز دارم! را در بالاترین سطح انتخاب و اولویت ذهنی قلمداد می کنند در این قشر معمولا به واسطه خدمات و گارانتی ها و عدم آسیب مالی از پرداخت فوری اینترنتی استقبال می کنند و کافیست تا محصول مورد نظر را بیابند بلافاصله با حداقل اطلاعات، خرید را انجام می دهند. این نوع مشتری در به دلیل داشتن تجربه خرید موفق در یک نگاه، سایت شما را ارزیابی و در صورت داشتن یک یا چند المان مورد نظرشان سریعا تصمیم به خرید خواهند گرفت. اینها بالاترین حجم فروش را به ارمغان می آورند ولی لزوما به معنای مشتری وفادار نیستد چراکه آنها پس از خرید اینترنتی متوجه می شوند که خریدی که انجام داده اند خوب بود یا بد! اگر خوب باشد هم به دیگران پیشنهاد می کنند و هم خودشان مجدد برای خریدهای بیشتر مراجعه می کنند در غیر اینصورت خرید از سایت شما را فقط برای یک بار ضرر قلمداد و هرگز مجددا مراجعه نمی کنند اگرچه این قشر از مشتریان اینترنتی حجم درآمد سایت را افزایش می دهند اما کسب رضایت آنها می تواند حجم درآمد بیشتری را سرازیر کند. این نوع مشتری اینترنتی نیازی به تشویق ها و پیشنهادهای تخفیفات و هدیه ندارند کافیست احساس نیاز کنند تا از شما خرید کنند.

  1. مشتریانی که صبور هستند.

این دسته از مشتریان نیز همیشه صبر میکنند تا بهترین موقع را برای خرید برگزینند آنها همیشه منتظر بهترین فرصت برای خرید هستند تا درآمدی که از ناحیه دریافت پاداش یا حقوق سر ماه، و یا بر سر دریافت تخفیفات ویژه، به دست می آورند را هزینه کنند بنابراین حتی اگر هم نیاز داشته باشند تا داشتن هزینه مازاد دست به خرید می زنند با توجه به کمبودهای رایج مالی همیشه هفت اش در گروه هشت است و در نهایت اغلب ۷۰٪ از آنها هرگز خرید اینترنتی انجام نمی دهند.برای جذب چنین تیپ خاصی باید مرتباً با آنها در ارتباط باشید و همواره سعی کنید تا امکانی وجود داشته باشد که با توجه به قدرت خرید او بتوان امکان خرید محصول را برایش فراهم کرد.

  1. مشتریانی که دنبال ارزان قیمت ترین ها هستند.

این دسته از مشتریان اینترنتی افراد بالقوه ای هستند که در صدد کمترین قیمت ها هستند آنها جدای از کمیت و یا کیفیت عبارت نیاز+ تخفیف را سرلوحه کار خود قرار می دهند بهترین و تنها راه جذب آنها ارایه تخفیفات و یشنهادات ویژه است. اطلاع رسانی ها را همیشه دنبال می کنند بنابراین باید اطلاع رسانی و خبرنامه قدرتمندی برای اطلاع پیشنهادات تخفیف به آنها داشته باشید.

  1. مشتریانی که فقط کنجکاو هستند.

این دسته نیز هرگز از سایت شما خرید نمی کنند به عبارتی آنها هرگز مشتری نیستند! بلکه در وب سایتهای مختلف مدام عضو می شوند و وضعیت فروش و کسب درآمدهای دیگران را ارزیابی می کنند به عبارتی کنجکاو هستند که ببینند شما چطور می فروشید؟ چقدر می فروشید؟ و چه فرایند کسب درآمد از طریق اینترنت دارید! در یک کلام آنها را اگرچه تحت عنوان مشتری ثبت نام می کنند اما در اصل افرادی هستند به دنبال یافتن یا کپی کردن ایده های دیگران در تجارت آنلاین هستند بنابراین وقت و انرژی خود را برای جذب و فروش به آنها هدر ندهید این نوع مشتریان فقط باعث می شود بازدید سایت شما همواره بالا رود.

این دسته بندی های ارایه شده بر اساس تجربیات خرید و فروش اینترنتی بود که طی سالهای زیاد از نزدیک احساس کرده و ارزیابی کرده ام جدای از اینکه بر اساس این تنوع مراجعین به فروشگاه اینترنتی شما چه مشتری از شما خرید کند چه نه! در هر صورت شما باید برای بهتر بودن باید از امتیازات چنین دسته بندی هایی به نحو احسن استفاده کنید.

فراموش نکنید که فروشگاه اینترنتی از آنجایی که ۹۰٪ آنها مکان فیزیکی(نظیر دفتر شرکت) ندارند باید به گونه ای باشد که به معنای واقعی اعتماد کاربران جذب کرد و این اعتماد صرفا با یک وب سایت زیبا و عرضه محصولات متنوع به دست نمی آید.  بنابراین در هنگام راه اندازی و یا توسعه فروشگاه اینترنتی خود حتما موارد زیر را به دقت در نظر بگیرید:

  1. طراحی یک فروشگاه اینترنتی زیبا و جذاب
  2. استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی بانکی معتبر
  3. ایجاد و طراحی فرایند سفارش و تسویه پرداخت بسیار سریع
  4. درج اطلاعات دقیق تماس، نشانی و هر چیزی که هویت رسمی شما را در فضای اینترنتی بهبود دهد.
  5. انتخاب هاست(فضای ذخیره سازی وب سایت) مناسب برای ارایه سرویس سریع به مشتری
  6. تعیین یک نام و دامنه کوتاه با مسما و عامه پسند برای بخاطر سپردن نام فروشگاه اینترنتی
  7. حفظ محرمانگی اطلاعات مالی و شخصی مشتری
  8. داشتن مجوزات قانونی و عناصری که به اعتبار سایت هویتی قانونی دهد. نظیر نماد و…
  9. افزایش امنیت وب سایت برای جلوگیری از هک و نفوذ افراد سودجو از طریق گواهینامه های SSL و تنظیم دقیق دسترسی ها.
  10. درج توضیحات دقیق و کامل محصولات
  11. دعوت و تشویق مشتریان قبلی برای درج نظرات خود
  12. امکان مقایسه محصولات
  13. درج تصاویر و گرافیک موشن و یا ویدیوهای زیبا و منطبق با محتویات
  14. ارایه پیشنهادات و تخفیفات ویژه
  15. حفظ سوابق و پیشینه خریدهای مشتری
  16. تشویق مشتری با الگوهای موفق فروش برای ترغیب و خرید بیشتر
  17. ارایه انواع راهکارهای ارتباط مستقیم با مشتری
  18. پشتیبانی مستمر و منظم محصولات فروخته شده
  19. ارایه آپدیت ها و تازه ها
  20. درج مقالات و وبلاگ های برای تشریح کامل محصولات

فروشگاه اینترنتی کازیو نمونه موفقی در زمینه ارایه محصولات دانلودی و فروش اینترنتی در ایران است که همواره سعی داشته تمامی این المان ها را به کار ببرد و جدای از تنوع مشتریان سرویسی بسیار مطلوب ارایه کند.

لطفا این مطلب را صرفا با درج منبع به اشتراک بگذارید.

متشکرم |‌هادی احمدی

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x