جز بر کل!

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

هند، سرزمین اقوام است با جمعیت میلیاردی از هر فرهنگ و زبان و مسلکی که در کنار هم مفهوم یک کشورند. آن وقت در ایران، سال‌هاست که در شیپور می‌دمند که فلان قوم از فلان قوم نفرت دارد. درحالی‌که خودشان از همه نفرت دارند چون دنبال حکومت و قدرت‌اند. از کوچ اجباری کوردها در دوره‌ی صفویه که شیوخ شیعه‌ساز بانی‌اش بودند تا این حکومت، سال‌ها تفرقه، شد سیاست و دستاویز قدرت‌های عصر حجری.
نفاق، نقاب این حکومت‌هاست و تفرقه، تخم کثیفی بر سرزمین آریایی.
گاه با تفرقه‌ی زبانی، گاه با تفرقه‌ی مذهبی، گاه با تفرقه‌ی فرهنگی.
×××
کوچ اجباری، جداسازی قومیتی ایالات و استان‌ها همه و همه نه بخاطر تفاوت بدیهی اقوام بلکه صرفآ برای حکومت کردن و ایجاد تفرقه است. بهترین دوستان من آذری‌ها و ترک‌ها هستند. عاشقانه گلیکی‌ها را دوست دارم و لرها را می‌ستایم و خود را نه فقط یک کورد که یک ایرانی فارس می‌دانم.
هر ایرانی جزئی از این کل ایران است.
با این‌که به هر ترفندی مردم را دو یا چند دسته کردند تا روبروی هم موضع بگیرند ولی مردم به نقطه‌ی آگاهی رسیده‌اند. فهمیدند که تمامیت ارضی در اتحاد همه‌ی اقوام است همه‌ی اقوام ایرانی. اقوامی که همه چیز برایشان مهم است؛ و این کسانی که بر سر قدرتند بیگانگانی‌اند که یا از اقوام ایرانی نيستند یا تخم نفاق را در دل چنان کاشتند که فرامرزی می‌نمایند.
ایرانی، دنبال نفاق نیست چه زمانی که امپراتوری پارس و ماد را داشت چه اکنون که به لطف حماقت و سیاست کوته‌نظرانه در انزوای محض بین‌اللملی هستیم.
×××
تصور کنید علیرغم این جداسازی قومیتی، تمام مدیران ارشد و فرماندهان مراکز سیاسی و نظامی استان‌ها، بومی آن استان نیستند و یا اگر هستند دقيقا با قوم خود بیگانه‌تر از هر کسی‌اند! این چیزی نیست جز حکومت‌ جز بر کل. جز حکومت ریا، حکومت ربا.
ایران به حکومت کل بر کل نیاز دارد.
درگذشت مظلومانه‌ی #مهسا_امینی به نیکی نشان داد که علیرغم سال‌ها تلاش‌برای تفرقه، این سیاست پلید جواب نداد و اگر سال‌ها لب دوخته بودیم گاه در ترس فرو رفته بودیم و گاه در تردید. او یک ایرانی بود که به‌دست افکار غیرایرانی از دست رفت. او جزئی از کل است شبیه هر ایرانی واقعی.
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x