مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

حریم شخصی به معنی این نیست که کسی حتماً چیزی را دارد مخفی می‌کند. شاید هم پنهان کند ولی اگر چنین چیزی صدق کند پس حتماً لزومی به آشکارسازی آن ندارد. اگر قرار بود دیگران بفهمند، خودش عنوان خواهد کرد ازاین‌رو سرک کشیدن در حریم دیگران، حماقت محض است و رعایت آن بسیاری از سوءبرداشت‌ها را از بین خواهد برد.
هر وقت کسی می‌خواهد به موبایل کسی دست بزند روی‌ام به دیوار، این جمله را می‌گویم که:”موبایل، شبیه یه شورت گُهیه! دوست داری به شورت گُهی کسی دست بزنی!؟” البته ببخشید موبایل به این کثیفی شاید نباشد اما برای نمایاندن شدت عدم رعایت این حریم شخصی، چنین چیزی لازم است! این را گفتم که به حریم شخصی در سازمان برسم. کارکنان سازمان، امروزه بیشترشان دارای یک رایانه در محل کار هستند و ۸ ساعت کاری را سر در نمایشگر می‌کنند و به فعالیت سازمانی مشغول‌اند. اما قطعاً تمام‌وقت کار نمی‌کنند. وب‌گردی خواهند کرد و جالب این‌که بدانید بیش از ۶۵٪ بازدید از شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین از محل کار است. اما مدیران اکثراً طرح چیدمان محل کار را به‌گونه‌ای می‌چینند که فلت و Open Office باشد تا به نحوی به مانیتور تمام افراد دید کافی را داشته باشند. هیچ‌چیزی آزاردهنده‌تر از این نیست که احساس کنی کسی تو را مشغول به کار دید می‌زند. حتی یک زباله‌گرد که مشغول تفکیک زباله در سطل آشغال است از این‌که به او خیره شوید بیزار است! قطعاً احساس ناخوشایندی خواهی داشت از این‌که سایه‌ی نگاه یک نفر را بر مانیتورت در محل کار حس کنی. حتی اگر در حال فعالیت سازمانی باشی باز دچار استرسی ناخواسته می‌شوی.
×××
همواره با چینش میزها در فضای فلت و باز مخالفم. کارمندان باید فرصتی برای فراغت داشته باشند، حتی اگر حوصله‌ی کار کردن نداشته باشند نباید خرده‌ای بر آنان گرفت. در آزمایشی که بین کودکان انجام‌شده، آن‌هایی که مدام با خمیر بازی، چیزی می‌سازند خلاقیت بسیار کمی دارند تا آنانی که یک‌بار خمیر در دست دارند، یک‌بار لِگو و…
نگاه، همیشه ترس و مزاحمتی بر ذهن ایجاد می‌کند که به‌سادگی گریزی از آن نیست. ازاین‌رو به مدیران پیشنهاد می‌کنم هرگز به‌قصد نظارت بر عملکرد افراد، از این رویه استفاده نکنند. شاخص‌های عملکرد در جای دیگر و به شکل دیگر قابل‌اندازه‌گیری‌اند و دید زدن چیزی جز اضطراب به همراه ندارد. زیرا از مدیران و کارکنان بسیار شنیده‌ام که فلانی مدام در اینترنت ول می‌چرخد در حالی‌که آن فرد شاید از تمام وقتش فقط چند بار و به اندازه‌ی چند دقیقه این کار را کرده باشد و آن بخت برگشته دقیقاً زمانی این کار را کرده که شما درحال دید زدنش بودید!
نکته این است که هرگز به دنبال مچ‌گیری نباشید، زیرا اگر دنبال چیزی بگردید حتماً خواهید یافت!
سرک کشیدن در حریم دیگران، آنان را از چشممان خواهند انداخت زیرا ما بر اساس دیدنی‌ها بسیار زود به قضاوت خواهیم نشست!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x