شنبه مهم است یا نه؟

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

سال نو که آغاز می‌شود هرکسی می‌خواهد برنامه‌ها و پروژه‌های جدیدی را شروع و یا آنهایی که بلاتکلیف باقی مانده‌اند را به پایان برساند، دقیقاً شبیه همان شنبه‌ای که قرارست برویم باشگاه و هیچ‌گاه هم نمی‌رویم!
این‌که انگیزه‌ی کافی داریم یا نه، قطعاً که داریم وگرنه این ایده‌ها را دنبال نمی‌کنیم اما این‌که در ابتدای راه و یا وسط کار دلسرد می‌شویم داستان دیگری است:
×××
اولین چیزی که در طراحی برنامه‌ها و پروژه‌های شخصی و کاری باید در نظر گرفت موفقیت پروژه است که بر اساس سه ضلع مثلث کنترل پروژه تنظیم می‌شود که شامل: بودجه، زمان، محدوده است.
بررسی این 3 پارامتر را شبیه اضلاع یک مثلث در نظر بگیرید به‌عنوان یک مدیر پروژه شما نیاز دارید تا از هر ضلع مثلث به‌خوبی نگهداری کنید تا از سقوط و جدا شدن مثلث جلوگیری شود. فرض کنید پروژه‌ی انفورماتیکی دارید که شامل نصب آنتی‌ویروس در تمام سازمان است در هنگام شروع این پروژه هزینه‌ها به‌شدت کنترل می‌شود اما زمان اجرا، در حال طولانی شدن از زمان در نظر گرفته‌شده است لذا تصمیم می‌گیرید تا منابع زیادی را برای سرعت بخشیدن به پروژه تخصیص دهید در این حال بودجه‌ی افزایش‌یافته به‌صورت بلایی بر سر شما فرومی‌ریزد. در اینجا ضلع مثلث بودجه در معرض خطر است و یا این‌که بخواهید  دامنه‌های بیشتری را به پروژه اضافه کنید همین منجر به خطر افتادن زمان و بودجه در 2 ضلع دیگر مثلث می‌شود در نهایت این یعنی دلسردی از اجرای پروژه.
در بسیاری از پروژه‌ها یکی از 3 پارامتر معمولاً ثابت باقی می‌ماند در حالی‌که سایر پارامترها می‌تواند برای حل یک مشکل یا بهینه کردن پروژه تغییر کند که به شما می‌گوید کدام ضلع پروژه کلید موفقیت و کیفیت پروژه‌ی شما است؟
این‌که شنبه شروع نمی‌کنیم بخاطر همین برنامه‌ریزی اضلاع پروژه است که ممکن است در بدو شروع برای ما پرهزینه، پردردسر و زمان‌بر جلوه کند!
×××
کنترل اندازه‌ی هرکدام از اضلاع مهم است اما مهم‌تر هدف پروژه است اگر قرار است مبدل به یک کتاب‌خوان تیر شوید، باید کتاب بخرید، هرچقدر تعداد کتاب و صفحات آن بیشتر باشد ضلع زمان طولانی‌تر می‌شود و هرقدر کتاب‌های ناب و نفیس و پرتعداد بخرید هزینه افزایش خواهد یافت. هرچقدر موضوعات متنوع‌تری برگزینید دامنه‌ی پروژه بیشتر می‌شود.. کنترل همه‌ی این‌ها اتفاق خوشایندی است اما اگر برآیند شما کتاب‌خوان شدن باشد و اگر با صرف زمان زیاد به این هدف و یا بیشتر از این هدف می‌رسید، کلید موفقیت پروژه را به دست آورده‌اید. فقط باید فرق بگذارید بین زمان سپری‌شده و زمان صرف شده تا جلوی پارکینسون پروژه را بگیرید!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x