خیر و شر!

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

خیر همیشه خوبی و خوشی نیست و شر هم همیشه بدی نیست. گاهی خیر ما برای دیگری شر است و گاهی شر او خیری را رقم می‌زند.
بازخورد تصمیماتی که در این دنیا می‌گیریم آنقدر پیچیده و مبهم‌اند که به‌واقع نمی‌شود درک و تعریف درستی از مفهوم خیر و شر داشت. اما یک چیزی عیان است و آن این‌که ما دوست داریم دنیا را از منظر خوبی ببینیم و هر بدیی که اتفاق بیفتد را برنمی‌تابیم. این‌که جهان، جهانی سراسر خیر است گفته‌‌های برآمده از اشعار عرفا و شعرا و داستان‌سرایی‌هاست. ولی برعکس در کتب مقدس دائما بر بدی شر و نیکی خیر اشارات بسیاری شده. این‌که پشت خیر واقعآ خیر است و پشت شر، شر؛ بر همگان پوشیده است. مولانا تمام شر جهان را راهی برای رسیدن به خیر می‌بیند. اما نمی‌گوید که فلان خیر هم ممکن است شری در خود داشته باشد!
×××
باید دید چه چیزی برای تو خوب است؟ خوب بودن چیزی که برای توست برای من می‌تواند بد باشد ازاین‌رو در پندار من خیر و شر فقط بازتابی از خواسته‌های شخصی ماست و جامعیت و عموميت ندارد و حتی در شرایط مشابه و برای دو فرد با یک خواسته‌ی مشترک، خیر و شر می‌تواند نتیجه‌ی برعکسی داشته باشد. این یعنی خیر و شر هیچ‌گاه معنی ثابتی ندارند و جایگاهشان در شرایط مختلف، بسیار تغییر می‌کند.
پیش‌تر گفته‌ام که داستان موفقیت و کتب نگاشته شده در این زمینه، هيچگاه نقشه‌ی راه خوبی برای همگان نیست. چون شرایط، دیدگاه و مفهوم خیر از نظر هر کسی متفاوت از هم است.
با این حال ما همیشه در پس چیزی که دیگران آن را شر می‌دانند پنهان می‌شویم تا به نيکی از ما یاد شود درحالی‌که ممکن است عیان کردن آن شر، نيکی بیشتری برساند!
مثلا گاهی که به کسی از روی خیرخواهی کمک مالی می‌کنی نه تنها خیری به او نرساندی بلکه او را به دریوزگی و کاهلی بیشتر دعوت کردی که این شر است نه خیر. و گاهی او را از خود راندی، با شری که رقم زدی خیری برایش متصور است.
به نظرم خیر و شر یک معنی دارد و آن اینکه هیچ معنایی ندارد تا زمانی‌که نتیجه‌ی چیزی را از دیدگاه فرد مقابل نبینیم. این یعنی‌ خیر و شر صرفآ یک اقدام عملی است که نتیجه‌ی آن از دیدگاه فرد مقابل معنای بدی و نیکی‌اش را می‌رساند.
امل در کل همیشه گفته‌ام، برای اینکه از عاقبت بسیاری از اين اقدامات در گذر زمان بی‌اطلاعیم، اگر خیری نمی‌رسانیم، شری هم نرسانیم!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x