مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

تا حالا پیش آمده که از خودتان بپرسید پس از آن‌که دندان شیری افتاد و جایش را دندان دائمی گرفت، بعد از دندان دائمی چرا دندان دیگری درنمی‌آید؟
متوسط عمر دندان‌های شیری بین ۶ ماه تا ۳ سال است، هرچند این مقدار بین افراد همواره متفاوت است؛ در برخی افراد، دندان‌های شیری ممکن است زودتر از ۶ ماه شروع به ریزش کنند، درحالی‌که در برخی دیگر تا ۳ سال و حتی بیشتر هم در دهان باقی می‌مانند…
و متوسط عمر دندان‌های دائمی برای بیشتر افراد معمولاً بیش از ۶۰ سال است؛ البته طول عمر دندان دائمی بستگی به عواملی مانند ژنتیک، تغذیه، بهداشت دهان، وضعیت سلامتی و عادات فرد دارد.
×××
با این‌حال اتمام دوران حیات طبیعی دندان‌های شیری به دو دلیل اصلی است:
۱. پایان فعالیت و زمان رشد
۲. فشار از طرف دندان‌های دائمی
ولی دلیل دوم برای دندان دائمی صدق نمی‌کند.
×××
جالب، پیچیده و زیباست نه؟
ما دو فرایند طبیعی برای تولید دندان داریم. دندان شیری یا موقت قابل جایگزین و دندان دائمی غیرقابل جایگزین.
این یعنی بعد از افتادن دندان دائمی، دیگر دندان جدیدتر جایش را پر نمی‌کند؛ چراکه نه فشار تولید یک دندان دائمی جدید پشت داستان است و نه بدن دیگر تمایلی به خلق یک دندان دائمی جدید دارد.
×××
محدودیت فضای موجود در دهان و فک انسان، محدودیت‌های رشد، بهداشت دهان و مهمتر از همه توازن تنظیمات هورمونی سد راه تولید دندان‌های دائمی جدید می‌شوند؛ بعبارتی پس از اتمام فرایند رشد دندان‌های دائمی، توازن هورمونی به گونه‌ای رفتار می‌کند که دیگر دندانی برای رشد نخواهیم داشت.
×××
با این‌حال برخی هستند حتی در بزرگسالی دندان روی دندانشان رشد می‌کند. یا یکی در می‌آید و سوار دیگری می‌شود؛ ولی به طور خلاصه، بعد از اتمام فرایند رشد دندان‌های دائمی، دندانی جدیدتر جایگزین نمی‌شود و ایمپلنت و دندان مصنوعی بطرز رقت‌باری جایگزین می‌شود.
×××
شاید اگر بجای دندان مصنوعی از هوش مصنوعی برای دستکاری در برنامه‌ریزی ژنتیکی و توازن هورمونی استفاده شود، می‌توان بارها و بارها بعد از کشیدن دندان دائمی، دندان دائمی جدیدی داشته باشیم.
استفاده از هوش مصنوعی به منظور تحریک رشد دندان‌های دائمی جدید، یک موضوع کاملاً نظری و فانتزی است و چه خوب بود فانتزی‌های این تیپی داشتیم و به حقیقت می‌پیوستند!
×××
یک فشار کوچولو برای تحریک کافیست! 🙂
www.Soroushane.ir

5 1 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x