من ربات نیستم!

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

درحالی‌که پیشرفت هوش مصنوعی با کمک ابزارها، به سمت ساخت ربات‌های انسان‌نما پیش می‌رود اما ما قرن‌هاست در حال بازتولید انسان‌های ربات‌نما هستیم.
انسان ربات‌نما برعکس ربات انسان‌نما، از گوشت و خون و استخوان است حاوی احساس و تخیل و عشق است اما مغز فعالیتش همواره شبیه ربات است و وقتی چنین چیزی را در آنان می‌بینیم به این یقین می‌رسیم که انسان ربات‌نما نیز انگار فاقد عشق و عاری از احساس است؛ حتی اگر از گوشت و خون ساخته شده باشد.
×××
انجام کارهای تکراری، فعالیت‌های از قبل برنامه‌ریزی شده و دستوری، بی‌احساسی و دستورپذیری، عدم استقلال در تصمیم‌گیری و آمادگی برای اجرای فرامین توسط دیگران، مهمترین خصیصه‌ی انسان‌های ربات‌نماست.
سرکوبگران، تندروهای مذهبی، راست‌گراها و چپ‌گراهای افراطی، شهوترانان، دیکتاتورها و بسیاری دیگر، از جمله‌ی انسان‌های ربات‌نما هستند؛ البته در اطراف ما بسیارند افرادی که درگیر روزمرگی‌های تکراری‌اند بی‌آنکه یک روز تازه را برای خود یا جامعه رقم بزنند، اینان نیز تفاوتی با ربات ندارند.
×××
از روزی که آدم احساس کرد که باید غلام و کنیزی داشته باشد، شکل‌گیری انسان‌ ربات‌نما معنا گرفت. 
بردگی انسان برای مبدل کردن او به یک ربات فرمان‌پذیر، آرام و قانع، راضی و ساکت، بی‌اعتراض، فاقد قدرت تغییر و فاقد قدرت تصمیم‌گیری بود. ربات‌های فاقد قدرت تحلیل و استدلال و فاقد استقلال!
اگرچه در طول تاریخ، بردگان بسیاری در یک لحظه بالاخره به خودشان آمدند که ربات نیستند. اما همواره موضوع بردگی به اشکال مختلف در زندگی ما هست نظیر: بردگی خور و خواب و شهوت، بردگی سازمان‌ها، بردگی حاکمیت، بردگی دین و مذهب و…
بردگیی که گاه تا پایان عمر دست از سرمان برنمی‌دارد.
×××
من از انسان‌های ربات‌نما بیشتر از ربات‌های انسان‌نما واهمه دارم. زیرا تکلیفم مشخص است با کسی که از گوشت و خون و استخوان نیست و حاوی احساس هم نیست ولی رفتار انسان را تقلید می‌کند. 
درحالی‌که کسی که انسان است اما دقیقاً شبیه یک ربات رفتار می‌کند ترسناک است. چون نمی‌دانی از چه احساسی فرمان می‌گیرد؟! چه در گوشش خوانده‌اند که این‌گونه رفتار می‌کند. چه بلایی بر سر احساسات و عشق و گرمای خونش آمده که به سردی گراییده؟ آنچنان که با اطاعت محض، تجاوز، روزمرگی، دل‌مردگی، قتل، شکنجه، دزدی، دروغ، خشونت و فریب را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. 
 ترکیب احساس انسانی در فرم ماشینی از او یک ناانسان، یک جنایتکار، یک برده، یک مغزشسته و یک متوهم می‌سازد و به نظرم چیزی ترسناک‌تر از این نیست…
×××
ربات‌های انسان‌نما، بر الگوریتم منطق سوارند اما انسان‌‌های ربات‌نما با بی‌منطقی روی فندانسیونی از درماندگی و بی‌فکری استوارند.
توحش، نتیجه‌ی ساخته‌های بشری نیست. توحش، خود بشر است. بشری که سعی دارد شبیه ربات باشد یا آن‌که دیگران را به ربات شدن تشویق کند!
×××
همچنان که به ربات کپچا CAPTCHA باید فهماند که من ربات نیستم؛ به انسان‌های دیگر هم همین را باید بفهمانیم!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x