نزدیکی از دور!

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

بشر خیلی پیشتر به این نتیجه رسید که خیلی چیزها از راه دور قابل کنترل است.
ایده‌ی نظامی نیکولا تسلا بنام تله‌فورس TeleForce که یک سلاح الکترومغناطیسی بود در کنار ایده‌ی تله‌اسکرین TeleScreen جورج اورول ابزار انتقال پیام و جاسوسی دیکتاتور وقت و تله‌فون TelePhone گراهام بل ابزار انتقال صدا و در آخر، تله‌پورت TelePort کوانتومی ابزار انتقال ماده یا طی‌الارض و خیلی موارد دیگر چه از نوع مثبتش چه منفی همگی نشان میدهد ما از دور درگیر خیلی از مسائل هستیم. چه این دور برای انتقال صدا باشد چه پیام و چه ماده باشد و چه انرژی؛ چه در حد توهم و خیال باشد و چه به حقیقت پیوسته باشد در هرصورت دنیای ما دنیای نزدیک شدن از دور است!
×××
نزدیک شدن از دور، شبیه ریموت زدن کارکنان فناوری اطلاعات روی کامپیوتر کاربران است. شبیه هک کردن یک کلاینت توسط هکرهاست و شبیه یک تماس ویدئویی یا روابط ما در شبکه های مجازی نیز هست. از هر سو ما دیگر خیلی تن به تن نمی‌جنگیم. روبروی هم قرار نمی‌گیریم تا صحبت کنیم بلکه با ابزارهایی که هست از دور نزدیک شدیم.
مفهوم نزدیکی از دور, دوری از نزدیک نیست! بلکه دقیقاً نزدیک شدن بیشتر است اما از دور!
×××
بعبارتی نیازی نیست برای پیشبرد هر چیزی رو در رو شویم.
حتی مثل سابق ضرورتی ندارد که کتابی را کاغذی چاپ کنیم انتقال نوشته‌ها بر پایه‌ی اینترنت می‌گوید ما سال‌هاست آغشته به تله‌بوک TeleBook هستیم. تمام Tele-ها این را نشان میدهند چیزی که از دور بر نزدیک تاثیر بگذارد ترسناک و قدرتمند است!
×××
آگاهی نیز از دور قابل تحصیل است! بنابراین اکنون آموزش مجازی گویای همین است. پس کسی که برای آگاهی‌بخشی در شبکه اجتماعی کاراکتر می‌زند با کسی که روی کاغذ قلم می‌زند با کسی که رودرو فک می‌زند هر سه یکی است.
×××
انتقال پیام بر بستر شبکه‌های مجازی را دست کم نگیرید. یک متن, یک تصویر و یک ویدئو می‌تواند جهانی را بلرزاند. از همین روست که حکومت‌های تمامیت‌خواه در پی کنترل آن هستند. هر چیزی که قدرت دارد ابتدا در خدمت نظامیان است بعد از عمومی شدن، به خدمت مردم درمی‌آید؛ اگر حکومتی از قدرت مردم باشد از قدرت مردم نمی‌ترسد اما حکومت‌های دیکتاتوری از قدرت مردم به هر شکل و سیاقی می‌ترسند از این رو در پی کنترل تمام ابزارهایی‌اند که به آنان قدرت می‌دهد و بسیار سعی دارند قدرت را از مردم بگیرند.
×××
درهرصورت ما با این Tele-ها قدرتمندیم. اگرچه هم از دور قدرت گرفتن ممکن است و هم کنترل کردن قدرت از دور!
#مهسا_امینی #کمال_فقهی
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x