مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدت‌هاست همگی کارمندی را زیر سؤال می‌برند و با جملات انگیزشی و قصه‌های تظاهری آدم‌های موفق در بمباران تبلیغات رسانه‌ای سعی دارند تا به همه بفهمانند که بدون گذراندن کارمندی، کارآفرین شوند. در جهان کسی نیست که بدون خاک خوردن، بدون پادویی کردن یک کارآفرین موفق باشد. منظورم ثروتمندان نیستند چون اساساً اینان نه کارکن‌ هستند و نه کارآفرین، فقط پول‌دارند و پول. ولی کارآفرین یعنی آفریننده و خالق یک کاری که قرار است خلق ارزش کند و درنهایت به پول هم برسد.
×××
واژه‌ی کارمندی، را خودمان این‌گونه تعریف کرده‌ایم ۸ ساعت کار موظفی در روز و تمام. به خاطر همین خیلی سعی در استفاده‌ی بهینه از آن نداریم. مهم نیست کارفرما از ما اتلاف این ۸ ساعت را می‌خواهد یا نه؟ مهم این است ما از این ۸ ساعت چه بهره‌ای برده‌ایم!؟ تصور کنید همکاری داشتم هر روز ۴ ساعت را صرف یک عملیات تکراری می‌کرد بی‌آنکه برایش فرایند یا راهکاری بیندیشد و جلوی تکرارش را بگیرد! ازاین‌رو کسی که ۱۵ سال سابقه کار دارد لزوماً آدم مجربی نیست! زیرا ممکن است فرد دیگری با چند سال کمتر، توانایی بیشتری از خود نشان دهد. این یعنی کارمندی را هرکسی در ذهنش به شیوه‌ای دنبال می‌کند و تجربه‌ی واقعی یعنی اثربخشی نتیجه نه شمارش سال‌های ازدست‌رفته! بسیاری در ظاهر کارمندند اما در واقع بیکارند! زیرا مفهوم کار، آغشته به اندیشه و تصمیم است. پس کارمند یعنی حضور کسی که هم فکر می‌کند و هم کار. آسیب بزرگ هنگامی است که انجام کار بدون فکر می‌شود تکرار و تکرار. که چیزی شبیه یک عادت است تا انجام کار!
بدیهی است که تکرار، سبب دل‌زدگی و بیهودگی می‌شود و فردی که در حلقه‌ی مدوّر کارمندی (کار عادتی) گرفتار می‌شود همچنان دست‌وپا خواهد زد. زیرا حول هر محوری که در گردش باشی آغاز و پایان تو یکی است!
×××
باید این واژه را درست تعبیر کنیم. اینکه کارمندی، یک دوره‌ی کارآموزی است کسی که قصد آپدیت و بهبود خودش را نداشته باشد حتی اگر ۵۰ سال هم کارمند باشد، کارمند هم باقی خواهد ماند و شنیدن جملات انگیزشی بیشتر فقط اعصابش را خراب و حسرت‌به‌دلش می‌کند. اما کسی که مدام در حال یادگیری است خیلی زود از دوره‌ی کارمندی به سمت کسب‌وکار خود رخت خواهد بست. زیرا در باور او کارمندی یک دوره‌ی گذار است. یک دوره‌ی کارآموزی است. یک فرایند زمانی برای یادگیری نیاز و عرضه و تقاضا و تحلیل بازار و توانایی خویشتن است.
نمی‌شود مدیریت کرد بدون آن‌که هرگز نفهمیده باشی که زیردست یعنی چه؟ نمی‌شود کارآفرین بود بدون آن‌که متوجه نباشی که کارمندی یعنی چه!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x