مدیریت انتشار و مدیریت استقرار

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

این دو موضوع مهم همواره جزو دغدغه‌های توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و پشتیبانان آن‌ است: موضوع انتشار یا Release و موضوع استقرار یا Deployment. آنان در محیط کار به‌وفور با این واژه‌ها درگیر هستند. حتی گاهی از این دو واژه به‌جای هم استفاده می‌شوند. این دو، جزو تمرینات ITIL هستند گاهی در یک مفهوم و گاهی در دو مفهوم یکپارچه و در آخر در دو مفهوم جداگانه تعریف‌شده‌اند. به‌طور کل در نسخه ۳ کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) هدف مدیریت انتشار و استقرار را به‌صورت زیر تعریف می‌شود: تمرین ITIL Release and Deployment Management یعنی برنامه‌ریزی و کنترل حرکت نسخه‌ها از محیط‌های آزمایشی به محیط عملیاتی و زنده. هدف اصلی Release Management و Deployment Management این است که اطمینان حاصل شود که یکپارچگی محیط زنده محافظت می‌شود و کامپوننت‌های صحیح منتشر می‌شوند.
×××
به‌طور اخص انتشار یعنی: در دسترس قرار دادن نسخه‌ای از نرم‌افزار برای عموم و استقرار یعنی: آزمایش و پیاده‌سازی یک سیستم یا برنامه‌ی کامپیوتری. استقرار نرم‌افزار تمام فعالیت‌هایی است که یک سیستم نرم افزاری را برای استفاده‌ی کاربران در دسترس قرار می‌دهد و انتشار: از فرآیند توسعه‌ی تکمیل‌شده ناشی می‌شود که شامل کلیه‌ی عملیات آماده‌سازی سیستم برای مونتاژ و انتقال به سایت مشتری می‌باشد. بنابراین، باید منابع موردنیاز برای فعالیت در سایت مشتری را تعیین کند و اطلاعات را برای انجام فعالیت‌های بعدی فرآیند استقرار جمع‌آوری کند.
×××
فعالیت‌ها و اهداف فرآیند مدیریت انتشار و استقرار در ITIL V3 عمدتاً با مدیریت انتشار در ITIL V2 یکسان است. ITIL V3 Release Management جزئیات بیشتری را در زمینه‌های برنامه‌ریزی و آزمایش انتشار ارائه می‌کند. این منجر به‌اضافه شدن دو فرآیند اختصاصی شد که تحت عنوان مدیریت انتشار در نسخه قبلی ITIL قرار گرفتند: مدیریت پروژه – برنامه‌ریزی و پشتیبانی انتقال ، و اعتبارسنجی و آزمایش خدمات. اما درنهایت در آخرین ویرایش ITIL 4 فعالیت‌های کلیدی مدیریت انتشار و استقرار از همین تفکیک شدند یعنی در تابع مدیریت خدمات “مدیریت انتشار” را توضیح می‌دهد و در تابع مدیریت فنی “مدیریت استقرار” را شرح می‌دهد. به عبارتی بین انتشار و استقرار یک خط‌کش گذاشته. این یعنی بین انتشار و پیاده‌سازی تمایز فاحش هست و هرکدام به نحوی می‌توانند خلق ارزش کنند.
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x