مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

فناوری بخشی از زندگی همه شده؛ چه آنانی که شغل‌اشان این است و چه دیگران که در چیز دیگری فعالیت می‌کنند؛ با این حال هر کدام، شهروند دیجیتالی قرن حاضریم و برای امورات تحصیلی، مالی، سرگرمی، کاری و ارتباطات به‌شدت نیازمند استفاده از فناوری هستیم. این چیز بدی نیست درهرحال همه زیر چتر بزرگ اینترنت و فناوری داریم روزهای پرسرعتی را می‌گذارنیم. این یعنی فناوری، زندگی ماست!

بسیاری ویندوز سوار بر رایانه را همان اندروید سوار بر موبایل می‌دانند. زیرا برچسب کارایی کم، امنیت کم و البته بی‌کلاسی را به آن می‌زنند. با این حال از نظر تکنولوژی ساخت و دسترسی به تغییرات در منبع یا Source آن، متفاوت از همند. آنچنان که ویندوز، متن‌بسته است، لینوکس، متن‌باز. اندروید، متن‌باز است و iOS متن‌بسته!

حجم زیادی از مردم، رایانه‌هایی دارند با سیستم‌عامل ویندوز که البته فراگیرترین و پرکابردترین سیستم‌عامل هم هست و برخی سراغ لینوکس رفته‌اند که قدرتمندتر است. آنانی که لینوکسی هستند بیشتر متخصصان فناوری‌اند. این یعنی مردم عادی از سیستم‌عامل ویندوز بجای لینوکس استفاده می‌کنند. از طرفی این معادله در استفاده از تلفن‌همراه به شکل متفاوتی تغییر کرده، یعنی آنانی که عاشق سیستم‌عامل iOS شرکت اپل هستند بیشترشان مردم عادی‌اند. به‌واقع اگر آیفون، گران‌قیمت نبود مطمئنم اکثر ایرانیان آیفون می‌خریدند!

فارغ از متن‌باز یا بسته بودن سیستم‌عامل، قابلیت‌ها یا سهولت در استفاده، به دست گرفتن آیفون شده یک فرهنگ، یک حس باکلاسی. نشانی از پولداری، خاص بودن و تعلق‌خاطر داشتن به فلسفه‌ی آیفونسیم. یعنی ارزشمند بودن و احساس ارزشمند شدن! اما اگر دقت کنید آنهایی که آیفون دارند تمام استفاده‌اشان در حد یک گوشی معمولی است! زیرا از قابلیت‌های آن بی‌اطلاعند و از کارایی‌های آن بی‌خبرند جز چند اپلیکیشن پیام‌رسان و یک دوربین! هیچ چیزی از آن گوشی نمی‌دانند و فقط‌ و فقط بخاطر چیزی بنام “داشتن آیفون” سراغ آن می‌روند پولی زیادی هم به نظرم هدر می‌دهند. حتی اگر اینترنت آن تلفن قطع شود کاربردی جز گوشتکوب نخواهد داشت!

چشم‌وهم‌چشمی در میان عموم مردم بخصوص ایرانیان، بر سر داشتن آیفون همان است که متخصصان فناوری بر سر استفاده از لینوکس دارند! درمیان متخصصان فناوری اطلاعات هم اگر ویندوزی باشی و از لینوکس بدت بیاید، نشاندهنده‌ی سطح پایین فکر و تخصص‌ات محسوب می‌شود! در حالی‌که تمام استفاده‌ی این متخصصین نیز از چنین سیستم‌عامل متن‌بازی، در حد استفاده از مرورگر، نرم‌افزار گرافیگی و چندنرم‌افزار عمومی است! حتی بسیاری را می‌شناسم که روی مک‌بوک‌هایی با سیستم‌عامل مک یا iOS، ویندوز نصب می‌کنند که این نهایت درماندگی است!

از روزی که سیستم‌عامل DOS بود تا بعدها که ویندوز آمد و از روزی که لینوکس بود تا بعدها که انواع توزیع‌های متنوع و مختلفی از آن منتشر شد. از اندروید، iOS و … به شخصه با تمام سیستم‌عامل‌ها کار کردم و با تمام دستگاه‌های رایانه‌ای و موبایلی در ارتباط بودم. هرکدام ویژگی خاصی دارند و براساس نیازمندی ما کاربرد و حضورشان در زندگی‌مان تعریف می‌شود. جدای از این‌که کدام سیستم‌عامل بهترست فقط به این بسنده می‌کنم، شما از سیستم‌عامل چه می‌خواهید!؟ بدون هیچ نیم‌نگاهی به اطراف، بدون توجه به اینکه با داشتن فلان دستگاه با فلان سیستم‌عامل چه برچسبی به شما خواهند زد به این فکر کنید که چرا مزین شدن به چنین برچسبی برایتان مهم است؟‌ اگر چنین چیزی در زندگی‌اتان اهمیت دارد، پس شما تحت فرمان و حرف‌های مردم هستید. اگر مهم نیست پس سراغ چیزی خواهید رفت که نیاز شما را برآورده کند. باید دید بدون هیچ چشم‌و‌هم‌چشمی خواست ما چیست نه آن‌که آن سیستم‌عامل یا مردم چه می‌گویند؟ ارزش را ابزارها خلق نمی‌کنند بلکه این ماییم که به چیزی ماهیت ارزشمندی می‌دهیم. این ارزش را به کاربرد آن ابزار می‌دهیم نه به نام و نشان و ساختش!

بیل برای من و شما ابزاری بیهوده است اما برای باغبان، تمام چیزی است که باید داشته باشد!

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x