احمق با یک ابزار، هنوز احمق است!

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

این جمله‌ی معروف “گریدی بوچ” مهندس نرم‌افزار آمریکایی است، بوچ به خاطر فعالیت بر روی زبان مدل‌سازی یکپارچه معروف است. وی همچنین در عرصه‌ی بین‌المللی به خاطر کارهای نوآورانه‌اش در معماری نرم‌افزار، مهندسی نرم‌افزار و محیط توسعه‌ی مشارکتی چهره‌ای شناخته‌شده است.
بوچ یک روش توسعه‌ی نرم‌افزاری به نام روش بوچ ایجاد کرد که در کتاب طراحی و آنالیز شی‌گرا خود معرفی کرد. او برای ساده کردن کدها، اضافه نمودن کلاس‌ها را توصیه نمود. روش بوچ روشی است که در مهندسی نرم‌افزار استفاده می‌شود. این روش یک زبان مدل‌سازی شی و اسلوب‌شناسی است که به‌وفور در طراحی و آنالیز شی‌گرا استفاده شده‌است؛ اما قصدم تعریف روش بوچ نیست بلکه پرداختن به جمله‌ی بسیار زیبای اوست که‌ گفت:”احمق با یک ابزار، هنوز احمق است”. 
×××
اگرچه این عبارت یک امر مطلق نیست اما شکی نیست که یک ابزار هرقدر هم تمام و کمال باشد باز برای کسی که نادان است ابزار کارآمدی نخواهد بود و مصداق همین عبارت یک احمق با یک ابزار هنوز هم احمق است را تداعی می‌کند. این موضوع به نیت تخریب کسی و یا اسائه ادب نیست! بلکه صرفاً یک نکته‌ی بسیار کلیدی در ارتباط با فناوری و زندگی حرفه‌ای ما در سازمان است! هر فنّاوری نوینی و هر راهکار هوشمندی، شبیه یک چاقوی کارآمد و برنده، نیازمند همراهی تفکر و شعور سازمانی است اگر نباشد با دسته‌ی چاقو، دست خود را هم خواهند برید.
×××
اما این عبارت در حوزه فناوری و بخصوص در کلیه سازمان‌ها چه مفهومی دارد؟
هر نرم‌افزاری که در سازمان شما پیاده‌سازی می‌شود باید یک فرآیند کسب‌وکار را فعال کند و یا بهبود دهد. متأسفانه بسیاری از مردم به‌اشتباه بر این باورند که نرم‌افزار و یا فن‌آوری، به‌خودی‌خود، تماماً راه‌حل است، درحالی‌که درواقع، فنّاوری در بهترین حالت ۱۰ درصد از ارزش این معادله است و ۹۰ درصد دیگر بر اساس عامل انسانی و فرهنگ بکارگیری مقوله‌ی تحول دیجیتال است. ابزار کارآمد صرفاً سهولت را به همراه دارد اما باید پذیرفت که بدون داشتن چارچوب استفاده و پیاده‌سازی، سهم فناوری خیلی ناچیز است.
در هنگام انتخاب ابزار ITIL نیز این موضوع صدق می‌کند. سازمان‌ها به‌محض خرید یا داشتن نرم‌افزار مربوطه، فکر می‌کنند عصای حضرت موسی است و با آن انقلابی رخ خواهد داد. درحالی‌که تا فرهنگ ITIL جا نیفتد تا شعور سازمانی استفاده از آن وجود نداشته باشد هر ابزاری، فقط هزینه‌ی اضافه است!
این را به تمام ابزارهای زندگی و کسب‌وکار تعمیم دهید نتیجه همین است!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x