عجله یا Agile؟

مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه

امروزه روی کوچک‌سازی و چابک سازی کسب‌وکارها خیلی تأکید می‌شود حتی برای توسعه‌ی پروژه‌ها و نرم‌افزارها نیز اصول و شیوه‌های چابک سازی ارائه‌شده. ریشه‌ی کلمه‌ی Agile که یک واژه‌ی هندواروپایی است بعدها در لفظ لاتین قرن شانزدهم به معنای انجام دادن مطرح شد که خود از Agilis به معنای زیبا و سریع و از Agere به معنای راندن، بیرون کشیدن یا پیش بردن و حرکت دادن نشأت گرفته و امروزه این صفت یعنی چابک و سریع. به نظرم لغت Agile (اجایل) با لغت عجله بی‌ارتباط نیست! بخصوص آن‌که بسیاری از برنامه‌نویسان علیرغم وجود این چارچوب به همان روال مرسوم و سنتی خود عمل می‌کنند و در بهترین حالت فقط سریع‌ترند!
×××
فارغ از ریشه‌ی این صفت پرکار، اکثر سازمان‌ها به‌ویژه سازمان‌های داخل کشور به همان کلمه‌ی چابک یا عجله بسنده می‌کنند بی‌آنکه سراغ انطباق نرم‌افزار و اصول توسعه‌ی آن باشند. بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به دنبال شتاب دادن تولید محصول‌اند درحالی‌که سرعت، نرخ خطا را نیز افزایش خواهد داد. اگر همراه با سرعت، روی سایر اصول تمرکز نشوند فرقی با استفاده نکردن از Agile ندارند. همکاری گسترده، توسعه‌ی پایدار، سادگی، استقبال از تغییرات و … جزو ارکان کلیدی این چارچوب توسعه است.
×××
اگرچه Agile با ITIL میانه‌ی خوبی ندارند که البته این همان نگاه سنتی و تضاد فکری برنامه‌نویسان با کارشناسان شبکه و پشتیبانی است که سبب بروز این رابطه‌ی ناخوشایند شده، اما اگر نگاه سازمان بر پایه‌ی خلق ارزش باشد ادغام این دو چارچوب ممکن می‌شود و حتی در جای‌جایی قادرند تا به‌خوبی همدیگر را هم‌پوشانی کنند و نقاط ضعف هم را پوشش دهند. ولی بد نیست بدانید ازآنجایی‌که دنیا به سمت As Service رفته پس هر محصولی چه نرم‌افزاری باشد چه سخت‌افزاری یک سرویس یا خدمت است و چه چارچوبی بهتر از ITIL‌ برای مدیریت خدمت!؟
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x