مدیریت دارایی تمام دارایی‌های سازمان!

مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه

مدیریت دارایی تمام دارایی‌های سازمان!
دارایی‌های فناوری اطلاعات یا IP-Based هستند یا NON-IP .
آن دسته که دارای IP هستند ازطریق پروتکل‌های بسیاری از سراسر شبکه قابل واکشی‌اند. اما دارایی‌های فاقد IP نیازمند درج دستی و یا واکشی از سیستم‌های انبار سازمانی است.
لزوم تجمیع تمام دارایی‌ها در یک مخزن واحد بنام CMDB امکان مدیریت کامل آن را میسر می‌کند. هدف این نیست فقط بدانیم چقدر دارایی داریم بلکه این‌که بدانیم فلان دارایی دست کیست؟ چه مشخصات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد، روابط آن دارایی و تاثیرش در سرویس‌های فناوری چگونه است؟ و نرخ خرابی‌ها، درخواست‌ها، تغییرات و مشکلات مطرح شده بر روی این دارایی چه میزان است؟ و هزینه‌ی خرید و سرویس و استهلاک آن به چه صورتی باید باشد همه و همه کمک می‌کند تا نهایت کنترل را بر مدیریت امنیت اطلاعات، مدیریت مالی، مدیریت تامین‌کنندگان و مدیریت درخواست را داشته باشیم.
×××
مدیریت دارایی در ابزارهای ITIL صرفاً مربوط به فناوری اطلاعات نیست.
واحدهای خدماتی بسیاری در سازمان فعالیت می‌کنند که حسب نوع فعالیت حاوی مجموعه‌ای از دارایی هستند. استفاده از به‌روش‌های فناوری اطلاعات به سایر واحدهای خدماتی نیز کمک می‌کند تا بر اساس آن، آنان نیز نسبت به مدیریت دارایی خود اقدام کنند. مهم نیست کولر و اسپلیت جزو دارایی است یا میز و در و تخته.
بابت همه‌ی این‌ها پول هزینه شده و همه‌ی این‌ها مالک دارند، سابقه‌ی خرید دارند و تعیین جانمای قرارگیری آنان اهمیت دارد. و پولی که بابت سرویس و تعمیر و نگهداری آنان دارد هزینه می‌شود باید مدیریت شود.
سازمان‌هایی که به یک ابزار ITIL مجهزند بخوبی قادرند تا برای تمام واحدهای خدماتی خود تمام تمرینات ITIL را پایه‌ریزی کنند.
چارچوب ITIL‌ بیشتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند!
www.Soroushane.ir

0 0 رای
امتیازت به این مطلب؟
عضویت در سایت
اطلاع رسانی
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: لینک های همرسانی مطلب پایین هر صفحه هست لطفا به اشتراک بگذارید
0
نظرت مهمه حتماً بنویس!x